Igényeljen Napi Újság tagsági kártyát és tegyen szert velünk egy kis mellékes jövedelemre. Töltse ki a kártya igénylólapot ide kattintva.

A diákok túlterheltsége sztereotípia, állítja az új oktatási államtitkár

A tananyag mennyiségén nem, az oktatás módszertanán viszont változtatna Bódis József.
A magyar diákok nem túlterheltek, de a tananyagot súlyozni kell - jelentette ki a Magyar Időknek adott interjújában Bódis József oktatási államtitkár.
"A túlterheltséget valóban gyakran hangoztatják, de ez meglehetősen szubjektív, és a valós adatokkal nehezen vagy egyáltalán nem alátámasztható sztereotípia"
- mondta.

Magyarországon az egyik legalacsonyabb az 1–8. osztályig kötelező tanítási órák száma az OECD-országok közül - mondta az oktatási államtitkár, aki a tananyag mennyiségének csökkentésével sem ért egyet. Szerinte ugyanis a kevesebb tananyag "éppen az összefüggések felismerhetőségét, a szintetizálás lehetőségét venné el."

Csökkentés helyett a tananyagot "súlyozni, rugalmasan alkalmazhatóvá kell tenni az adott korcsoport, adott iskola, osztály, tanulócsoport igényeihez, adottságaihoz" - mondta az oktatási államtitkár. Nem az a sikeres, aki sokat tanul, hanem az, aki hatékonyan" - tette hozzá.

Rugalmasság már most is van a rendszerben, például az intézmények által szabadon felhasználható 10 százalékos órakeret, illetve a tantárgyanként felhasználható, szintén 10 százalékos időkeret.

Az oktatás módszertanán viszont változtatna.
"Változatos módszerekre van szükség, a mai diákok információfeldolgozási szokásaihoz, kommunikációs igényeihez alkalmazkodó módszertanra, amely a tapasztalati, az élményközpontú, az együttműködésen alapuló tanulás, a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésében, a tananyag és a valóság közötti szakadék csökkentésében jelöli ki a helyes irányt" - mondta.
Mindemellett fontos a nemzeti öntudat fejlesztése és a hazafias nevelés is. Ennek során a tanulók olyan ismereteket sajátítanak el, amelyek a magyarság iránti érzelmeiket alapozzák meg: az irodalom, a művészetek, a történelem, a szülőföld ismerete nemcsak lexikális tudást, hanem személyiségfejlesztő tudást is jelent".

Komoly reformok kezdődtek

"Nagyon régóta a felsőoktatásban dolgozom – mondta magáról az államtitkár –, nyolc évig rektor voltam, több perióduson át a rektori konferencia elnökeként tudtam befolyást gyakorolni a felsőoktatásra. Az elmúlt években komoly reformok kezdődtek, amelyek ebben a ciklusban is folytatódnak. Abban látom a kihívást, hogy az oktatás minden szereplőjével párbeszédet folytassunk azokról a változásokról, amelyek ebben a ciklusban következnek".

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések